تنفیذ صلح نامه عادی

از تنفیذ به معنای نخست، به امضا، اجازه کردن و تأیید نیز تعبیر می‏شود، مانند تنفیذ عقد فضولی توسط مالک، تنفیذ وصیّت به بیشتر از یک سوم ترکه توسط ورثه. تنفیذ حکم به معنای اجرای حکم و انفاذ حکم در کلمات فقها به معنای قضاوت کردن نیز به کار برده می شود.

به هر حال صلح عبارت از تراضی و سازش بر امری خواه تملیک عین یا منفعتی بوده و یا اسقاط دین و یا حقی باشد اگرچه تشریع صلح برای قطع خصومت و رفع تنازع بین مردم است و لکن اختصاص به این مورد نداشته و مشروط نیست به این که مسبوق به نزاع و خصومت باشد.

ماده 758 قانون مدنی می‌گوید: «صلح در مقام معاملات هرچند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است می‌دهد لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد بنابراین اگر مورد صلح عین باشد در مقابل عوض نتیجه آن همان نتیجه بیع خواهد بود بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع در آن مجری شود».
به نظر صلح نیز همانند سایر عقود، عقدی است مستقل و تابع سایر عقود نمی‌باشد هرچند که نظرات مخالفی بین حقوقدانان و فقهای امامیه و اهل سنت وجود دارد و اختصاص فصل و عنوان مستقل در قانون مدنی به صلح توسط مقنن مؤید مستقل بودن آن است.

طبق مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک، در خصوص معاملات صلح و هبه اموال غیر منقول باید سند رسمی تنظیم گردد و بر این اساس برخی دادگاه ها به دعاوی تنفیذ صلح نامه و یا تنفیذ هبه نامه و الزام به تنظیم سند رسمی بر اساس صلح نامه عادی و یا هبه نامه عادی ترتیب اثر نمی دهد. این در حالی است که دفاعیات محکم و مستدلی بر خلاف این نظر وجود دارد که در این لایحه دفاعیه ذکر گردیده است.

فلذا در صورتی که شخصی بر اساس صلح نامه و یا هبه نامه عادی، مال غیر منقول به وی منتقل شده است و بخواهد سند رسمی را از مصالح و یا واهب و یا وراث آن ها تحصیل نماید، باید دعوایی به خواسته ی تنفیذ صلح نامه یا هبه نامه عادی و الزام به تنظیم سند رسمی صلح یا هبه مطرح نماید. در صورتی که یکی از این خواسته ها مطرح نگردد، دعوا با ایراد شکلی مواجه می گردد و موکداً باید هر دو خواسته همزمان و با هم مطرح گردد. البته اگر دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مستند به مبایعه نامه باشد، طرح خواسته ی تنفیذ مبایعه نامه لازم نیست و خواسته ی الزام به تنظیم سند رسمی به تنهایی کفایت می نماید.

نمونه دادخواست تنفیذ صلح نامه

خواسته: صدور حکم بر تنفيذ صلح نامه مورخ….. با احتساب کليه خسارات دادرسي

دلایل و منضمات دادخواست : 1-  فتوکپي مصدق صلح نامه مورخ….. 2- فتوکپي مصدق استشهاديه 3- عنداللزوم استماع شهادت شهود

رياست محترم مجتمع قضايي/دادگستري ……

احتراماً به استحضار مي رساند خوانده محترم به موجب صلح نامه عادی مورخ…. (موضوع صلح) داراي پلاک ثبتي …. واقع در بخش….. شهرستان….. را به اينجانب واگذار نموده است حاليه به مراجعات مکرر به خوانده ،نامبرده مفاد صلح نامه را انکار مي نمايد.

لذا با تقديم اين دادخواست مستنداً به مواد 752،219،10 و 1301 قانون مدني صدور حکم بر تنفيذ صلح نامه مورخ ….. با احتساب کليه خسارات قانوني مورد استدعاست.

 

 

نمونه لایحه دفاع از دعوا تنفیذ صلح نامه

ضمن امکان طرح ادعای جعل، انکار و تردید در صورت وجود دفاعیه ذیل نیز از سوی برخی محاکم مورد پذیرش است.

خواهان با طرح چنین دعوایی در پی اعلام دادگاه مبنی بر صحت قرارداد منعقده می باشد که بنا به ماده ۲۲۳ ق.م اصل بر صحت قرارداده بوده مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و بدین ترتیب هر کس ادعایی مبنی بر فساد معامله دارد می تواند با طرح دعوی و ارائه دلایل آن را ثابت نماید و اگر خواسته خواهان منطبق با اصل باشد در واقع مدعی قلمداد نمی شود تا بتواند چنین دعوایی را طرح و دعوی وی قابل استماع باشد زیرا «المدعی من یدعى خلاف الأصل» یعنی مدعی کسی است که بر خلاف اصل و ظاهر ادعایی را مطرح می کند. ثانیا: بموجب ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر رسمی موجود باشد ثبت صلح نامه اجباری است و به تصریح ماده ۴۸ همان قانون سندی که مطابق ماده مزبور (در مال منقول و غیر منقول) تنظیم شود بدون اینکه به ثبت برسد، در هیچ یک از محاکم و ادارات قابل پذیرش نمی باشد بنا به استدلال اشاره شده امکان طرح چنین دعاوی با ارائه رأی دادگاه به دلایل مذکور وجود نداشته و قابل پذیرش نیست زیرا تشریفات مخصوص وفق قانون جهت معتبر شناختن صلح نامه ها وجود دارد که نمی توان با مراجعه متقاضی به محکمه و اخذ رای بجای ثبت سند ذینفع را از اجرای تشریفات مزبور معاف داشت بعلاوه چنین مجوزی در مقررات قانونی ملاحظه نمی شود.

بنائا به مراتب معنونه در فوق:

رسیدگی و در صورت عدم پذیرش ایرادات شکلی، در ماهیت صدور حکم بر بطلان دعوی خواهان تحت استدعاست.

رأی بدوی

در خصوص دعوی … به طرفیت خانم‌ها …. همگی شهرت ض. و خانم ع.الف. با وکالت … به خواسته تنفیذ صلح‌ نامه عادی شماره … مورخه … با احتساب خسارات دادرسی بدین توضیح که نماینده حقوقی خواهان اظهار داشته ف.ض. به شرح صلح‌ نامه عادی شماره … مورخ … شش دانگ دو باب مغازه فرش فروشی واقع در تهران سبزه میدان… را به این نهاد صلح نموده‌اند مشارٌالیه در تاریخ … فوت نموده و طبق گواهی استشهادیه حصر وراثت مورخ … خواندگان وراث حین‌الفوت می‌باشند که پس از فوت آن مرحوم ورثه ایشان ادعای اختلال حواس و محجور بودن مرحوم را در زمان حیات و تنظیم صلح‌ نامه مطرح نمودند که ادعای آنان منجر به صدور حکم عدم حجر در دادگاه بدوی به شرح دادنامه شماره … مورخ … و تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران (دادنامه شماره … مورخ …) گردیده است لذا رسیدگی و صدور حکم به خواسته فوق مورد استدعاست .

وکیل خواندگان نسبت به اصالت سند ابرازی ادعای جعل مطرح نموده که دادگاه در راستای رسیدگی به اصالت سند ارجاع امر به کارشناس صادر نموده است. نظر به اینکه حسب نظریه کارشناسی یک نفره ، هیأت سه نفره کارشناسی و نهایتاً نظریه هیأت 5 نفره کارشناسی مثبوت به شماره … مورخ … اصالت و صحت امضاء منتسب به مورث خواندگان در ذیل صلح‌ نامه استنادی مورد تأیید قرارگرفته است و اعتراض وکیل خواندگان به نظریه هیأت پنج نفره کارشناس فاقد جهات استدلالی می‌باشد و نمی‌تواند خدشه‌ای به نظریه مذکور وارد نماید چرا که این نظریه با سایر نظرات کارشناسان قبلی یکسان است و با اوضاع و احوال مسلم و محقق قضیه نیز مغایرتی ندارد. لذا بنا به مراتب فوق و توجهاً به اصل صحت قراردادها دادگاه دعوی مطروحه را وارد و ثابت دانسته و مستنداً به مواد 10، 219، 223، 754 و 760 قانون مدنی حکم بر تنفیذ صلح‌ نامه عادی مورخ … و محکومیت خواندگان به پرداخت هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می‌کند رأی صادره حضوری ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

دادرس شعبه … دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

 

رأی دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواهان‌ها به طرفیت …. نسبت به دادنامه شماره … صادره از شعبه … دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به تنفیذ صلح‌نامه عادی مورخه … به شرح دادنامه تجدیدنظرخواسته صادر گردیده است. وارد نمی‌باشد زیرا دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلائل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی و خالی از هر گونه اشکال صادر شده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع‌کننده و محکمه‌پسندی که نقض و بی‌اعتباری دادنامه معترضٌ‌عنه را ایجاب کند ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از شقوق ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده و دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می‌داند مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه… دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

مشاوره فوری با وکیل