تقاضای ثبت ملک

بسمه تعالی

ریاست محترم ادارۀ ثبت اسناد و املاک …

با سلام،

احتراماً، نظر به این که تعداد … دانگ از شش دانگ پلاک … واقع در … تا کنون قبول تقاضای ثبت نشده و این جانب … مالکیت و تصرفات لازم را دارم، علی هذا، به پیوست مدارک ذیل تقدیم می شود، مستدعی است نسبت به قبول تقاضای ثبت آن اقدام فرمایید.

1- فتوکپی مصدق قولنامه

2- استشهادیه محلّی

با تشکر

نام و نام خانوادگی

امضاء

 

ثبت ملک و قوانین مرتبط با آن یکی از دغدغه‌های افرادیست که معاملات ملکی انجام می‌­دهند. در واقع از نظر دولت شخصی مالک است که نام او در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده است.

در سال 1310 اداره ثبت اسناد و املاک با هدف تاسیس شد. طبق دستورالعمل این اداره تمامی املاک و اراضی در سراسر ایران باید به ثبت این اداره می‌ر­سید. در این خصوص آگهی­‌ای به صورت عمومی انتشار شد.

در این آگهی گفته شد که تمامی افراد در شهرها و روستاهای ایران باید اراضی خود را به ثبت برسانند.

 

نحوه شماره‌گذاری پلاک ثبتی

اداره ثبت اسناد برای مدیریت بهتر، اراضی را بر اساس محل قرارگیری دسته بندی کردند. دسته بندی­‌ها از استان‌­ها شروع می‌­شود سپس دوباره به قسمت‌های کوچک‌­تر تفکیک می‌شود. به هر قطعه از این تقسیم‌بندی‌­ها بخش می­‌گویند. هر کدام از این بخش­‌ها نیز به قطعات کوچک­تری که به آن قطعه اصلی گفته می‌­شود تفکیک می­‌شود. به هر کدام از این قطعات اصلی به صورت جداگانه کد یا شماره شناسایی اختصاص می­‌دهند که به آن شماره پلاک اصلی می‌­گویند.

قطعات اصلی یا به اصطلاحی دیگر قطعه مادر به قسمت­‌های کوچکتری تقسیم می­‌شود. این تقسیم‌بندی‌­هایی که در دل قطعه اصلی یا مادر قرار دارند در طی سال­‌ها با افزایش ساخت‌وساز­ها دوباره به قطعات کوچکتری تقسیم می‌­شود. در این خصوص سازمان ثبت برای شماره‌گذاری از دو عنوان شماره اصلی و شماره فرعی استفاده می‌­کند. ترکیب این دو شماره با یکدیگر را به عنوان پلاک ثبتی می‌­شناسند و آن را در سمت راست صفحه دوم دفترچه مالکیت می­‌نویسند. برای نوشتن پلاک ثبتی ابتدا در سمت چپ شماره اصلی را می‌­نویسند و سپس شماره فرعی را می‌نویسند. بین دو شماره را نیز با ممیز (/) جدا می‌­کنند. به این صورت مشخص می­‌شود که مثلا یک زمین در کجا قرار گرفته.

مراحل دریافت پلاک ثبتی

بسیاری از املاک هستند که پلاک ثبتی برای آن‌­ها صادر نشده است. برای این نوع املاک شخص با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند. مدارک مورد نیاز شامل هر مدرکی که نشان‌دهنده مالکیت شخص باشد (تمامی قولنامه‌­ها، سند مادر، انحصار وراثت و …) و مدارک شناسایی می‌­شود.

بعد از تقاضای ثبت ملک و تکمیل و تایید مدارک اولیه توسط اداره اسناد، شخص با مراجع به یکی از مهندسین نقشه‌کش نظام مهندسی یا یکی از کارشناسان رسمی نقشه‌کشی دادگستری یا اداره ثبت اقدام به تهیه نقشه UTM می­‌کند. سپس شخص این نقشه را از مهندس می­‌گیرد و برای اداره ثبت ارسال می­‌کند. در مرحله بعدی نیز مدارک شناسایی (اصل شناسنامه و کارت ملی) و مدارک مالکیت، نقشه ملک با مختصات UTM، فرم تکمیل شده تعیین مختصات ملکی در فایل EXCEL و در نهایت فیش واریز هزینه به حساب بانکی سیبا اسکن می­‌کند و در فایل­‌هایی با حجم کمتر از 150 کیلوبایت با پسوند jpg یا png تحویل دفترخانه می‌­دهید.

سپس شخص باید فرم درخواست پذیرش  را پر کند و کد ورود به سامانه را دریافت کند. بعد از دریافت کد می‌­تواند با وارد کردن کد و شماره ملی متقاضی وارد سامانه شود. در سامانه در خواست خود را کامل می‌­کند و آن را پرینت می‌­کند. سپس با دیگر مدارک با پست سفارشی به واحد ثبتی ارسال می‌­کند. سپس دوباره وارد سامانه می­‌شود و کد رهگیری 20 رقمی پست را در سامان وارد می­‌کند. در نهایت نیز شماره پرونده برای متقاضی صادر می‌­شود.

 

در صورت نیاز به وکیل متخصص از طریق لینک های تماس و واتساپ ذیل صفحه اقدام نمایید.

مشاوره فوری با وکیل