تقاضای ثبت ملک
بسمه تعالی
ریاست محترم ادارۀ ثبت اسناد و املاک …
با سلام،
احتراماً، نظر به این که تعداد … دانگ از شش دانگ پلاک … واقع در … تا کنون قبول تقاضای ثبت نشده و این جانب … مالکیت و تصرفات لازم را دارم، علی هذا، به پیوست مدارک ذیل تقدیم می شود، مستدعی است نسبت به قبول تقاضای ثبت آن اقدام فرمایید.
1- فتوکپی مصدق قولنامه
2- استشهادیه محلّی
با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء
ثبت ملک و قوانین مرتبط با آن یکی از دغدغههای افرادیست که معاملات ملکی انجام میدهند. در واقع از نظر دولت شخصی مالک است که نام او در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده است.
در سال 1310 اداره ثبت اسناد و املاک با هدف تاسیس شد. طبق دستورالعمل این اداره تمامی املاک و اراضی در سراسر ایران باید به ثبت این اداره میرسید. در این خصوص آگهیای به صورت عمومی انتشار شد.
در این آگهی گفته شد که تمامی افراد در شهرها و روستاهای ایران باید اراضی خود را به ثبت برسانند.
نحوه شمارهگذاری پلاک ثبتی
اداره ثبت اسناد برای مدیریت بهتر، اراضی را بر اساس محل قرارگیری دسته بندی کردند. دسته بندیها از استانها شروع میشود سپس دوباره به قسمتهای کوچکتر تفکیک میشود. به هر قطعه از این تقسیمبندیها بخش میگویند. هر کدام از این بخشها نیز به قطعات کوچکتری که به آن قطعه اصلی گفته میشود تفکیک میشود. به هر کدام از این قطعات اصلی به صورت جداگانه کد یا شماره شناسایی اختصاص میدهند که به آن شماره پلاک اصلی میگویند.
قطعات اصلی یا به اصطلاحی دیگر قطعه مادر به قسمتهای کوچکتری تقسیم میشود. این تقسیمبندیهایی که در دل قطعه اصلی یا مادر قرار دارند در طی سالها با افزایش ساختوسازها دوباره به قطعات کوچکتری تقسیم میشود. در این خصوص سازمان ثبت برای شمارهگذاری از دو عنوان شماره اصلی و شماره فرعی استفاده میکند. ترکیب این دو شماره با یکدیگر را به عنوان پلاک ثبتی میشناسند و آن را در سمت راست صفحه دوم دفترچه مالکیت مینویسند. برای نوشتن پلاک ثبتی ابتدا در سمت چپ شماره اصلی را مینویسند و سپس شماره فرعی را مینویسند. بین دو شماره را نیز با ممیز (/) جدا میکنند. به این صورت مشخص میشود که مثلا یک زمین در کجا قرار گرفته.
مراحل دریافت پلاک ثبتی
بسیاری از املاک هستند که پلاک ثبتی برای آنها صادر نشده است. برای این نوع املاک شخص با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند. مدارک مورد نیاز شامل هر مدرکی که نشاندهنده مالکیت شخص باشد (تمامی قولنامهها، سند مادر، انحصار وراثت و …) و مدارک شناسایی میشود.
بعد از تقاضای ثبت ملک و تکمیل و تایید مدارک اولیه توسط اداره اسناد، شخص با مراجع به یکی از مهندسین نقشهکش نظام مهندسی یا یکی از کارشناسان رسمی نقشهکشی دادگستری یا اداره ثبت اقدام به تهیه نقشه UTM میکند. سپس شخص این نقشه را از مهندس میگیرد و برای اداره ثبت ارسال میکند. در مرحله بعدی نیز مدارک شناسایی (اصل شناسنامه و کارت ملی) و مدارک مالکیت، نقشه ملک با مختصات UTM، فرم تکمیل شده تعیین مختصات ملکی در فایل EXCEL و در نهایت فیش واریز هزینه به حساب بانکی سیبا اسکن میکند و در فایلهایی با حجم کمتر از 150 کیلوبایت با پسوند jpg یا png تحویل دفترخانه میدهید.
سپس شخص باید فرم درخواست پذیرش را پر کند و کد ورود به سامانه را دریافت کند. بعد از دریافت کد میتواند با وارد کردن کد و شماره ملی متقاضی وارد سامانه شود. در سامانه در خواست خود را کامل میکند و آن را پرینت میکند. سپس با دیگر مدارک با پست سفارشی به واحد ثبتی ارسال میکند. سپس دوباره وارد سامانه میشود و کد رهگیری 20 رقمی پست را در سامان وارد میکند. در نهایت نیز شماره پرونده برای متقاضی صادر میشود.
در صورت نیاز به وکیل متخصص از طریق لینک های تماس و واتساپ ذیل صفحه اقدام نمایید.